Przeboje warszawskich teatrów

"Kolacja dla głupca"

„Kolacja dla głupca”, Fot: B. Warzecha, mat. prasowe teatru

„Szalone Nożyczki”, „32 Omdlenia”, „Kolacja dla Głupca” – to tylko niektóre kultowe spektakle, które kocha publiczność warszawskich teatrów. Grane od kilkunastu lat, niezmiennie przy pełnej widowni są radością dyrektorów teatrów, aktorów w nich występujących i przede wszystkim widzów, którzy oglądają je po kilkanaście razy. Spróbujcie na te tytuły zdobyć bilety.

Kiedy 30 lat temu Krystyna Janda postanowiła zagrać Shirley Valentine, wiele osób odradzało jej występ, w tej mało ambitnej, bulwarowej sztuce. Aktorka postawiła jednak na swoim i stworzyła przedstawienie opowiadające historię kury domowej, która postanawia zmienić swoje życie. Nikt nie przypuszczał, że przedstawienie stanie się jedną z aktorskich wizytówek Krystyny Jandy.

„Shirley Valentine”, Fot. A Kłosiński

Monodram szybko zyskał status kultowego, po którego obejrzeniu kobiety zmieniały swoje życie, a studenci pisali o przedstawieniu prace dyplomowe. „Shirley Valentine” obok musicalu „Metro” jest jednym z największych teatralnych przebojów stolicy. Aktorka podkreślała wielokrotnie, że pomimo zagrania 1000 spektakli, wcielanie się w rolę Shirley sprawia jej dużo satysfakcji. Monodram Krystyny Jandy, wielokrotnie był pokazywany, na scenach w kraju i zagranicą. Po odejściu aktorki z teatru Powszechnego, spektakl możemy oglądać na scenie Teatru Polonia, gdzie wciąż cieszy się ogromnym powodzeniem.

Musical „Metro” Janusza Józefowicza, od premiery w 1991 roku, zagrano już 2400 razy, co jest ewenementem w skali kraju. Na spektakl w Teatrze Studio Buffo przyjeżdżają wycieczki z Polski zachwycając się laserami i wpadającymi w ucho piosenkami. Musical pokazywany jest także w największych salach kraju, gdzie bez problemu zapełnia widownię. Spektakl wciąż ma swoich wiernych fanów, którzy oglądają „Metro” po kilkanaście razy.

Zobacz: „Metro” – musical, który został stworzony z marzeń

Metro

„Metro”, Fot. W. Pepliński

Wielkimi teatralnymi przebojami są również kolejne produkcje Teatru Roma: „Koty”, „Miss Sajgon”, czy „Upiór w Operze” – to tylko niektóre tytuły, które zachwycały publiczność sceny przy Nowogrodzkiej, w ostatnich latach . Wielkim sukcesem frekwencyjnym Romy, okazał się także musical „Mamma Mia”. Polacy kochają piosenki Abby, bo spektakl zagrano ponad 550 razy.

Musical „Mamma Mia!”, Fot. mat. prasowe TM Roma

Kiedy 20 lat temu Wojciech Kępczyński został dyrektorem Romy i postanowił grać musicale z Broadwayu niewielu wróżyło mu sukces. Tymczasem kolejne premiery na Nowogrodzkiej stają się wydarzeniami artystycznymi i odnoszą komercyjny sukces. Nic w tym dziwnego, bo produkcje z Romy przyciągają publiczność efektami specjalnymi, doskonałymi głosami wykonawców, i pełną rozmachu inscenizacją.

Zobacz: Dyrektor Teatru Muzycznego Roma Wojciech Kępczyński: Teatr to moja pasja

W tym niezwykłym rankingu warto wspomnieć o „Kolacji dla Głupca” z Teatru Ateneum. Spektakl, który miał swoją premierę w 2001 roku, zagrano już ponad 1000 razy, i wciąż cieszy się niezmiennym powodzeniem. Wielka w tym zasługa Marzeny Trybały, Piotra Fronczewskiego i Krzysztofa Tyńca, którzy zachwycają w spektaklu komediowym talentem.

"Kolacja dla głupca"

„Kolacja dla głupca”, Fot. Bartek Warzecha, mat. prasowe teatru

„Szalone Nożyczki” z Teatru Kwadrat to niezwykła farsa, której akcja rozgrywa się w salonie fryzjerskim, gdzie popełniono morderstwo. Główna rolę w spektaklu gra…publiczność, to od niej zależy jak potoczy się akcja i zakończenie sztuki. Spektakl z udziałem m.in. Ewy Wencel, Grzegorza Wonsa i Pawła Małaszyńskiego zagrano ponad 1000 razy. Innym przebojem Teatru Kwadrat był „Berek, czyli upiór w moherze” Mariusza Szczygielskiego, który opowiada o przyjaźni geja (Paweł Małaszyński) i słuchaczki Radia Maryja (Ewa Kasprzyk). Przedstawienie w ciągu kilku lat zagrano ponad 600 razy.

Szalone nozyczki

„Szalone nożyczki”, Fot. mat. prasowe

Na brak widzów nie narzekają również teatry Krystyny Jandy. Farsę „Mayday” Cooneya m.in. z Marią Seweryn i Arturem Barcisiem, w ciągu zaledwie dwóch sezonów zagrano 150 razy. Do dziś przedstawienie pokazano blisko 400 razy .

„Mayday ” w Och -Teatrze: Finezyjny Cooney

Ogromnym powodzeniem cieszą się „32 Omdlenia” Czechowa z Jerzym Stuhrem, Krystyną Jandą i Ignacym Gogolewskim. Ten znakomity spektakl zagrano już ponad 250 razy. Bilety na ten spektakl sprzedają się jak ciepłe bułeczki. Trudno się dziwić, bo przedstawienie to aktorski majstersztyk trójki wykonawców.

„32 omdlenia”, Fot. B. Warzecha, mat. teatru Polonia

Ponad 260 razy pokazano farsę „Weekend z R.” w Och- Teatrze, w której zagrały takie gwiazdy, jak: Cezary Żak, Jacek Poniedziałek czy Krystyna Janda. Gwiazdorska obsada, świetnie napisany tekst Hawdoona, pełen nieoczekiwanych zwrotów akcji i reżyseria Krystyny Jandy, sprawiły, że przedstawienie od 10 lat cieszy się ogromnym powodzeniem.

„Weekend z R.”, Fot: K. Wolf, mat. prasowe teatru

Dużym powodzeniem cieszą się również spektakle operowe. Opera „Nabucco” Verdiego w inscenizacji Marka Weissa, nie schodzi z afisza Teatru Wielkiego od 28 lat. Spektakl zachwyca wspaniałymi kostiumami i piękną scenografią. W przedstawieniu, oprócz ponad setki wykonawców, biorą udział również żywe konie.

„Madame Butterfly”, Fot. K. Bieliński, mat. prasowe teatru

Od 22 lat z dużym powodzeniem jest grana „Madame Butterfly” Pucciniego. Spektakl, był debiutem operowym reżysera filmowego Mariusza Trelińskiego. Tym nowatorskim przedstawieniem zachwycili się krytycy i publiczność, oraz sam Placido Domingo, który zaprosił Trelińskiego, do przeniesienia inscenizacji na scenę Opery w Waszyngtonie.

Ponad 500 razy został zagrany spektakl „Fredro dla Dorosłych” Teatru 6. piętro. Przedstawienie z udziałem, m.in. Jolanty Fraszyńskiej, Michała Żebrowskiego i Joanny Liszowskiej, cieszy się nadal olbrzymim powodzeniem.

Maciej Łukomski

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.