bilety teatr Warszawa

Teatr 6. piętro ma 9 lat

„Ucho Prezesa czyli scheda”, Fot. mat. prasowe teatru

6 marca minęło dziewięć lat od otwarcia Teatru 6. piętro, prywatnej sceny, którą z powodzeniem prowadzi aktor Michał Żebrowski i Eugeniusz Korin.

Michał Żebrowski o własnym teatrze marzył już jako student. Ale założenie własnej sceny w dzisiejszych czasach to nie jest taka prosta sprawa. Będąc na IV roku wydziału aktorskiego warszawskiej PWST zadebiutował na deskach stołecznego Teatru Powszechnego w sztuce „Miłość i gniew”, która była  spektaklem dyplomowym jego roku. Za rolę w tym przedstawieniu otrzymał nagrodę główną na Festiwalu Szkół Teatralnych. W spektaklu występowali również m.in.: Agnieszka Krukówna, Jacek Rozenek i Piotr Adamczyk, z którymi Michał Żebrowski był na roku.

Zanim aktor założył własny teatr, występował na deskach kilku warszawskich teatrów, więc miał okazję na własnej skórze poznać jak działają państwowe teatry. Na kinowym ekranie zadebiutował w 1996 roku w filmie „Poznań 56” w reż. Filipa Bajona. Dwa lata później zagrał Jana Skrzetuskiego w „Ogniem i mieczem”, stając się z dnia na dzień gwiazdą. Uznanie publiczności i krytyków przyniosły mu również role w filmach: „Pan Tadeusz”, „Wiedźmin” i „Pręgi”.

W 2006 roku Michał Żebrowski zagrał znakomitą rolę Valenne Conor w spektaklu „Samotny zachód” w reżyserii Eugeniusza Korina, wybitnego twórcy teatralnego, który przez 13 lat był dyrektorem naczelnym i artystycznym Teatru Nowego w Poznaniu. Aktor został również współproducentem przedstawienia.

Po sukcesie tej premiery Eugeniusz Korin i Michał Żebrowski postanowili wyprodukować kolejne spektakle. W 2007 roku na scenie Teatru Komedia odbyła się premiera przedstawienia „Fredro dla dorosłych – Mężów i Żon”. Spektakl stał się hitem teatralnym. Po otwarciu Teatru 6. Piętro przedstawienie włączono do repertuaru tej sceny. Do dziś odbyło się  500 pokazów tej sztuki. W 2008 roku Ci wybitni twórcy wyprodukowali kolejny spektakl „Ucho van Gogha”, który miał swoją premierę w Teatrze Bajka.

Po wspólnych teatralnych doświadczeniach Eugeniusz Korin i Michał Żebrowski postanowili znaleźć miejsce dla własnego teatru. Odbyli wiele spotkań z urzędnikami, rozmów które kończyły się niedotrzymywaniem obietnic. Zrezygnowany Michał Żebrowski poszedł na spotkanie do Pałacu Kultury, aby wynająć Salę Kongresową, w której chciał razem z Eugeniuszem Korinem wystawić musical. Otrzymał niestety odpowiedź, że to nie jest możliwe. Aktor dostał natomiast propozycję, aby wynająć salę konferencyjną na szóstym piętrze PKIN. Miesiąc później obaj panowie złożyli biznesplan u prezydent Warszawy Hanny Gronkiewicz – Waltz, która zgodziła się wydać z budżetu miasta 700 tys. na adaptację sali do potrzeb teatru. Dyrektorzy Teatru 6. piętro zobowiązali się te kwotę miastu zwrócić w ciągu trzech lat.

Fot. mat. prasowe

6 marca 2010 roku premierą legendarnej sztuki „Zagraj to jeszcze raz, sam” Woody Allena zainaugurował działalność nowy prywatny teatr 6. piętro. W spektaklu zagrali m.in. Daniel Olbrychski, Michał Żebrowski i Małgorzata Socha. W jednej z głównych ról zobaczyliśmy dziennikarza Kubę Wojewódzkiego, dla którego występ w tym spektaklu był debiutem scenicznym. Udział w przedstawieniu tego kontrowersyjnego dziennikarza zelektryzował mieszkańców stolicy i sprawił, że bilety na spektakl rozchodziły się jak ciepłe bułeczki. Do dziś przedstawienie cieszy się olbrzymim powodzeniem.

Kolejną premierą teatru był musical „Maszyna do liczenia” z udziałem studentów i absolwentów Akademii Teatralnej. Sukcesem okazała się premiera w 2011 roku komedii Moliera „Chory z urojenia” z udziałem takich komediowych tuzów jak Wojciech Pokora i Andrzej Grabowski.

Na deskach Teatru 6. piętro mogliśmy również zobaczyć Krzysztofa Kowalewskiego i Piotra Fronczewskiego w spektaklu „Słoneczni chłopcy”, gdzie po raz kolejny udowodnili, że są wybitnymi aktorami. W marcu 2012 roku odbyła się premiera kolejnej sztuki Woody Allena „Central Park West”, gdzie swoim talentem aktorskim zachwycali m.in. Małgorzata Foremniak i Piotr Gąsowski.

Olbrzymim wydarzeniem była premiera „Boga mordu” Yasminy Rezy w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej. W spektaklu znakomite role stworzyli: Cezary Pazura, Jolanta Fraszyńska, Anna Dereszowska i Michał Żebrowski. Przedstawienie do dziś grane jest przy wypełnionej po brzegi widowni.

W Teatrze 6. piętro nie zabrakło również spektakli opartych na dramaturgii rosyjskiej. Teatralnym majstersztykiem była premiera „Czechow Żartuje!” w reżyserii Eugeniusza Korina z fenomenalnymi Wojciechem Malajkatem, Andrzejem Grabowskim i Anną Dereszowską. W sezonie 2015/16 wystawiono „Wujaszka Wanie” Czechowa w gwiazdorskiej obsadzie. Z kolei sezon później odbyła się premiera „Ożenku” Nikołaja Gogola. Oba spektakle wyreżyserował specjalista od dramaturgii rosyjskiej, twórca o międzynarodowej renomie Andrzej Bubień.

„Niezwyciężony”, Fot: Jarosław Niemczak/ materiały Teatru 6. Piętro

Warto również wspomnieć o znakomitej prapremierze sztuki Torbena Bettsa „Niezwyciężony”. Spektakl uznany został za jedną z najlepszych premier w warszawskich teatrach minionego sezonu. Rok 2018 Teatr 6. piętro zakończył teatralną wersją „Ucha Prezesa” w gwiazdorskiej obsadzie. Spróbujcie na to przedstawienie kupić bilety.

Poza premierami w teatrze odbywają się liczne koncerty. W Teatrze 6. piętro występowała m.in. Irena Santor, Sławek Uniatowski, Kayah, Małgorzata Walewska czy Alicja Majewska.

Bez wątpienia nie było by sukcesu tego teatru, gdyby nie znakomici aktorzy, którzy pojawiają się na deskach tej sceny. Przez dziewięć lat w Teatrze 6. piętro występowali najwięksi polscy aktorzy, ulubieńcy publiczności, którzy stworzyli tu wiele znakomitych ról: Agnieszka Grochowska, Joanna Liszowska, Dorota Segda, Joanna Żółkowska, Piotr Machalica, Wiktor Zborowski, Cezary Żak czy Rafał Królikowski.

Aby ściągnąć takie nazwiska do swojego teatru trzeba ich bez wątpienia zachęcić wysokiej jakości teatralnymi produkcjami, dbałością o poziom realizacyjny i doskonałą organizacją pracy. Jak wspominał w jednym z wywiadów Michał Żebrowski, aktorzy występujący w Teatrze 6. piętro przed rozpoczęciem prób wiedzą, ile zagrają danego tytułu spektakli w najbliższych dwóch, trzech latach.

Plakat "Ucho Prezesa"

Determinacja Michała Żebrowskiego i Eugeniusza Korina, dyscyplina finansowa, umiejętność zdobywania sponsorów i zarządzania teatrem, sprawny PR oraz znakomite spektakle, które widzowie chcą oglądać sprawiły, że Teatr 6. Piętro stał się jedną z czołowych prywatnych scen w kraju i ulubionym teatrem warszawiaków, który rocznie gra ok. 400 spektakli i wystawia 2 premiery w sezonie (w ciągu dziewięciu lat wyprodukowano 20 premier).

Teatralne plany sceny w Pałacu Kultury zapowiadają się imponująco. Pod koniec marca premiera „Samotnego zachodu” Martina Mc Donagha w reżyserii Eugeniusza Korina. W obsadzie spektaklu znaleźli się Michalina Sosna, Grzegorz Daukszewicz, Eryk Lubos i Michał Czernecki.

Przed wakacjami z kolei premiera komedii muzycznej „Piękna Lucynda” Hemara w reżyserii Eugeniusza Korina. W obsadzie same gwiazdy: Adriana Kalska, Joanna Liszowska, Mikołaj Roznerski, Rafał Królikowski, Piotr Gąsowski, Kazimierz Kaczor, Wiktor Zborowski, Magdalena Zawadzka, Hanna Śleszyńska, Dorota Stalińska, Sylwester Maciejewski i Krzysztof Tyniec. Będzie hit.

I jak zwykle Teatr 6. piętro znów będzie: „Prowokować do myślenia, nie nudząc. Wzruszać, nie wpadając w ckliwość. Bawić, nie błaznując”.

Maciej Łukomski

Zobacz także:

Prywatne teatry czyli pchanie taczek na Giewont

„Ucho Prezesa czyli SCHEDA” w Teatrze 6 Piętro. Recenzja spektaklu

„Niezwyciężony” w Teatrze 6 Piętro: Spektakl petarda

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.