bilety teatr Warszawa

Teatralne premiery na które czekamy w 2020 roku

Fot. pixabay.com

Wizyta w teatrze to zawsze niezapomniane przeżycie. Znani aktorzy, wciągająca historia i wspaniała inscenizacja. Specjalnie dla Was, sprawdziliśmy, jakie nowe spektakle w 2020 roku szykują teatry w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, czy w Gdyni.

Nikt nie robi w Polsce takich wspaniałych spektakli operowych jak Mariusz Treliński, którego inscenizacją „Madame Butterfly” zachwycił się sam Placido Domingo. Jego widowiskowe spektakle, w których często posługuję się filmową narracją, ze współczesną scenografią, stale z nim współpracującego scenografa Borisa Kudlicki, pełne są symboli i metafor, grane są na największych scenach operowych świata. Tym razem Mariusz Treliński postanowił zmierzyć się z „Halką” Stanisława Moniuszki. Ustawiajcie się do kasy po bilety, bo zapowiada się niezwykłe widowisko.

Halka, próba, Fot. Magdalena Hueckel Teatr Wielki – Opera Narodowa

Fanów Krystyny Jandy, z pewnością ucieszy ta wiadomość. Aktorkę zobaczymy w nowej roli. Krystyna Janda wystąpi na deskach Och-Teatru w spektaklu „Lily”, w którym zagra nieznośną, „wszystko wiedzącą” sprzątaczkę Lily, która będzie razem z inspektorem ciamajdą szukać zabójcy. Sztuka Jacka Popplewell to wyraziste charaktery sceniczne, skomplikowana intryga, kryminalna zabawa teatralna, gdzie trup przemieszcza się, pojawia się i znika. W spektaklu, oprócz Krystyny Jandy, zobaczymy m.in.: Agnieszkę Krukównę, Magdalenę Lamparską, Piotra Machalicę oraz Mateusza Damięckiego. Premiera 23 lutego 2020 r.

Znacie słynne komiksy, których bohaterem był Jan Żbik, kapitan Milicji Obywatelskiej? W każdym kolejnym numerze komiksu zajmował się on najróżniejszymi sprawami: morderstwami, kradzieżami, czy porwaniami. Ta niezwykła postać będzie bohaterem musicalu „Kapitan Żbik i żółty saturator” w reżyserii Wojciecha Kościelniaka. Premiera 29 lutego 2020 r. w Teatrze Syrena.

Scena przy ul. Litewskiej w Warszawie od dwóch sezonów staje się jednym z najgorętszych musicalowych adresów w Polsce. Kolejne premiery znakomicie przyjmowane są przez krytyków i widzów. Tym bardziej jesteśmy ciekawi kolejnej premiery. Rezerwujcie już bilety.

Balet nie musi być nudny. Przekonują o tym kolejne premiery baletowe w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, które zapierają dech w piersiach. Nie inaczej będzie pewnie z premierą baletu „Korsarz”, nie granego na tej scenie od 150 lat. Spektakl zostanie przeniesiony z wiedeńskiego Staatsballet. „Korsarz” to balet – pantomima, z choreografią Josepha Maziliera, według słynnej powieści poetyckiej George’a Byrona „Korsarz” z 1814 roku, której bohaterami są niewolnice, samce alfa walczący o piękną Greczynkę i piraci.

Zobacz: Na co iść do teatru w Warszawie? Nasze propozycje

W marcu w malarni Teatru Wybrzeże w Gdańsku premiera spektaklu „Tramwaj zwany pożądaniem” w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego. „Tramwaj zwany pożądaniem” Tenessee Williamsa to jedna z najsłynniejszych sztuk teatralnych, wielokrotnie wystawiana na scenach całego świata i filmowana. W 1951 roku na podstawie tego dramatu powstał słynny film w reżyserii Elii Kazana, w którym wystąpili m.in. Vivien Leigh i Marlon Brando. Główną bohaterką sztuki jest Blanche DuBois, osoba niezrównoważona psychicznie, nimfomanka, żyjąca iluzją.

W marcu w Teatrze Narodowym premiera adaptacji opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza „Matka Joanna od Aniołów” w reż. Wojciecha Farugi. W pewnym klasztorze złe duchy opętały zakonnice. Ofiarą stał się również proboszcz, który został spalony na stosie… W roli tytułowej zobaczymy Małgorzatę Kożuchowską, która tą rolą wraca po urlopie macierzyńskim na narodową scenę.

Czasem warto obejrzeć w teatrze spektakle, o których długo nie można zapomnieć, po wyjściu z teatru. Takim „mocnym przedstawieniem” była głośna premiera sztuki „4.48 Psychosis”, którą w 2002 roku przygotował warszawski Teatr Rozmaitości. W roli głównej wystąpiła wtedy Magdalena Cielecka. Spektakl stał się jednym z najważniejszych przedstawień w polskim teatrze ostatnich dwóch dekad, a aktorstwo Magdy Cieleckiej w tym spektaklu przekroczyło granice teatralnej konwencji.

Wiosną 2020 r., na deskach Teatru Polskiego w Poznaniu dramat Sary Kane „Psychoza 4.48” wyreżyseruje Paweł Demirski. Sztuka porusza takie aktualne tematy, jak samobójstwo, depresja, samotność, czy lęk. Dramat powstał na podstawie osobistych przeżyć brytyjskiej dramatopisarki, która chorowała na psychozę maniakalno – depresyjną. Po napisaniu tego dramatu Sara Kane, w wieku 28 lat, powiesiła się w łazience. Przygotujcie się na wulgarne słownictwo, nagość i paletę emocji, jakich dawno w teatrze nie przeżyliście.

Beata Fudalej, fot. Robert Jaworski

Ciekawie zapowiada się premiera przedstawienia”Cwaniary” według powieści Sylwii Chutnik. To opowieść o czterech kobietach z warszawskiego Mokotowa wymierzających sprawiedliwość na własną rękę. Adaptacja Marty Konarzewskiej i Agnieszki Glińskiej korzysta z postaci i elementów fabuły głośnej łotrzykowskiej powieści Sylwii Chutnik, ale jednocześnie wpisuje tę historię w pejzaż dzisiejszej Warszawy. Spektakl wyreżyseruje Agnieszka Glińska, jedna z najciekawszych polskich reżyserek, która w przedstawieniu wykorzysta stare ballady podwórkowe w aranżacji Jana Młynarskiego. W przedstawieniu zobaczymy m.in.: Elżbietę Kępińską, Beatę Fudalej i Weronikę Nockowską. Premiera 2 kwietnia 2020 r. w Teatrze Polonia.

Wiosną w Teatrze Polonia również monodram Jana Peszka i premiera sztuki „Oszuści” w reż. Jana Englerta. W spektaklu zobaczymy m.in.: Beatę Ścibakównę, Gabrielę Muskałę i Zbigniewa Zamachowskiego.

Lubicie musicale? Jeśli tak, to nie może Was zabraknąć 16 maja w Operze na Zamku w Szczecinie, gdzie odbędzie się premiera słynnego musicalu „My Fair Lady” w reżyserii Jakuba Szydłowskiego, którego wokalne umiejętności możemy na co dzień podziwiać w musicalach granych na deskach Teatru Muzycznego Roma. Choreografię do spektaklu przygotuje Jarosław Staniek i Katarzyna Zielonka. W roli głównej wystąpi Janusz Kruciński. „My Fair Lady” to amerykański musical z 1956 roku na podstawie sztuki George’a Bernarda Shawa „Pigmalion”. Premiera spektaklu odbyła się na Broadwayu, gdzie przedstawienie zagrano ponad 2700 razy.

Miłośnicy poezji Wisławy Szymborskiej i Zbigniewa Herberta, niech rezerwują sobie czas w czerwcu 2020 r. W Teatrze Starym w Krakowie premiera spektaklu „Kochana Wisełko, najdroższy Zbyszku” na motywach korespondencji Wisławy Szymborskiej i Zbigniewa Herberta. Przedstawienie wyreżyseruje Mikołaj Grabowski. W roli głównej zobaczymy Aleksandrę Radwan. Z kolei na jesień 2020 r. planowana jest premiera spektaklu „Aktorzy prowincjonalni”, na motywach scenariusza filmu Agnieszki Holland, w reżyserii Michała Borczucha.

Janusz Józefowicz, Fot. mat. prasowe Studio Buffo

Pamiętacie słynny musical „Metro”, który zrewolucjonizował polski teatr muzyczny? Twórca tego kultowego spektaklu, Janusz Józefowicz, znowu zaskakuję swoimi pomysłami. Prawie dekadę temu postanowił wykorzystać trójwymiarową technologię 3D na teatralnej scenie, która dotąd była używana tylko na kinowym ekranie, i przygotował musical „Polita” w 3D.

W tym wyjątkowym spektaklu nie ma typowej dla teatru scenografii, a jej funkcję pełnią przygotowane przez studio Platige Image animacje, które są oglądane przez widownię w specjalnych okularach. Widzowie mają wrażenie, jakby wyświetlane na ekranie postaci były na wyciągnięcie ręki. W połączeniu z żywym planem daje to niezwykłe efekty. Janusz Józefowicz postanowił przygotować kolejny musical w trójwymiarowej technice.

5 września 2020 r. w Teatrze Muzycznym w Gdyni niezwykła gratka dla miłośników musicali, prapremiera musicalu w 3 D na podstawie powieści Michaiła Bułhakowa „Mistrz i Małgorzata ” w reżyserii i choreografii Janusza Józefowicza, z muzyką Janusza Stokłosy i tekstami piosenek Andrzeja Poniedzielskiego. Scenariusz adaptacji „Mistrza i Małgorzaty” napisał Rosjanin Jurij Riaszencew. Zapowiada się porywające widowisko. My, już nie możemy się doczekać premiery spektaklu.

Redakcja

Polecamy:

Bajkowo – filmowa Łódź

Katarzyna Zielińska: Zawód aktora daje możliwość robienia wielu fantastycznych rzeczy

Bora Bora: Najpiękniejsze miejsce na Ziemi

Prywatne teatry czyli „pchanie taczek na Giewont”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.